lørdag 29. mars 2014

OPPGAVE 2 HVA SIER KOMPETANSEMÅLENE FOR DIGITAL KOMPETANSE

OPPGAVE 1.  «Hva sier kompetansemålene for digital kompetanse definert i planen for ditt programområde/fag?» 

IKT er som kjent én av de fem grunnleggende ferdighetene i Kunnskapsløftet. De grunnleggende ferdigheter er integrert i kompetansemålene i læreplan som skal bidra til elevenes utvikling og er en del av fagkompetansen elevene skal tilegne seg.
 «Å kunne bruke digitale verktøy i service og samferdsel innebærer å strukturere og behandle data som grunnlag for vurderinger, fremstilling av informasjon og effektiv utførelse og understøtting av ulike arbeidsprosesser».
I et samfunn som er i konstant endring vil nye digitale løsninger og oppfinnelser føre oss fremover.  Den digitale utviklingen bidrar til at de grunnleggende ferdighetene må være en naturlig og integrert del av læringsarbeidet, slik at elevene blir godt nok rustet til å møte morgendagens arbeidsliv der digitale ferdigheter og kompetanse står sentralt.

 «Hvilke muligheter ser du i å jobbe mot disse målene?»

Læreplanen i Kunnskapsløftet(LK06) er lite konkret men det åpner for og gir oss god anledning og mange muligheter for lokale tilpasninger av innhold, organisering og arbeidsmåter.
Utfordringene er mange i den digitale verden. Hurtige samfunnsendringer, kunnskap og nærhet til næringslivets krav og forventninger er en viktig faktor og bidrar til at lærerne må oppdatere sin digitale kunnskap kontinuerlig.
Det er viktig «å tørre» å ta i bruk ny digital kunnskap i undervisningen for å skape motivasjon, vekke nysgjerrighet og for å kunne bidra til arbeidsglede.  
Mulighetene vi har til å tilpasse undervisningen digitalt til kompetansemålene er mange innenfor service og samferdselsfagene. IKT blir brukt aktivt i alle programfagstimene. Bruk av undervisningsopplegg og oppgaver hentet fra NDLA står ofte på agendaen i undervisningen. 
 De ulike læreplanmålene tilsier at elevene skal få opplæring i bl.a. Word, Excel, ulike presentasjonsverktøy som f. eks. Powerpoint, Prezi, I tillegg til dette bruker vi digitale verktøy som f.eks. digitale tester/prøver, bruk av ulike søkeverktøy, bruk av digital dannelse/ personvern, Kahoot, Mooviemaker, YouTube, Linkedin, Photoshop, Facebook, fagrelatert blogg, Google docks, instruksjonsvideoer, ulike fagrelaterte quizer o.l.  
Tverrfaglig samarbeid og godt kollegasamarbeid bidrar til at både elever og lærere deler digital kunnskap med hverandre.  I norsk- og engelsk-fagene brukes det f. eks. digitale kryssord, blogg og Google docks. I kroppsøvingsfaget blir lagt opp til at elevene skal lage hver sin instruksjonsvideo hvor de viser hvordan de legger opp en treningsøkt innenfor en spesifikk idrettsgren. Dette gjøres i form av gruppearbeid der de filmer hverandre og deretter viser dette til klassen. Elevene bruker hverandre som «stillas». Både blogg og instruksjon bidrar til refleksjon som igjen bidrar til læring. Elevene responderer svært positivt undervisning der de selv kan bidra aktivt. Ved denne typen undervisning oppnår de også rask respons som igjen bidrar til opprettholdelse av elevenes nysgjerrighet og motivasjon. Viktigheten av å få gode praksisferdigheter innenfor digital kompetanse relatert til de ulike fagbrevretningene på VG1 er stor  - nettopp fordi elevene skal velge fagretning på VG2.  

OPPGAVE 2.  «Har din skole arbeidet med lokal tilpasning av læreplanen?         -Hvordan - tilfelle «ja» på spørsmålet?»

Læreplanen i Kunnskapsløftet(LK06) er som tidligere nevnt lite konkret, men den åpner for, og gir oss god anledning for lokale tilpasninger av innhold, organisering og arbeidsmåter. I vår avdeling har vi jobbet sammen om en lokal tilpasning av læreplanen.Service og samferdselslinjen ved Skien videregående skole har brukt planleggingsdager til å jobbe avdelingsvis og teambasert med lokal tilpasning.  
Innholdet, kompetansemålene og vurderingene av kompetansemåla har blitt diskutert i avdelingen slik at resultatet kan gi et felles fortolkningsgrunnlag og en felles plattform som letter samarbeidet og planleggingen av undervisning og vurdering. Vi jobber kontinuerlig med å lage teoretiske/praktiske oppgaver tilpasset kompetansemålene læreplanene. Vi samarbeider også om å lage digitale tester/prøver, ulike oppgaver/caseoppgaver, valg av bedriftsbesøk, UB-arbeid, utarbeidelse av digitale quizer o.l.  Delingskulturen er nå blitt godt innarbeidet.       Vi har opprettet en «oppgavebank» i Fronter der vi legger ut ferdigproduserte oppgaver/caseoppgaver/tester/prøver o.l.
I oppgavebanken blir de ferdigproduserte oppgavene arkivert innenfor de ulike trinnene, fagområdene og innenfor læreplanmålene. I hver oppgave følger det med en beskrivelse av kompetansemål og vurderingskriterier. Oppgavene blir laget med fargekoder som tilkjennegir vanskelighetsgraden – slik at samme oppgave kan tilpasses alle elever.  Vi bestreber oss også for å jobbe temabasert slik at elevene lettere kan fange opp den faglige røde tråden i programfagene.

NYTTIG INFO: Ved å søke på «digital kompetanse» kom jeg over internettsiden til Senter for IKT-utdanning som pirret min nysgjerrighet ift. utarbeidelse av IKT-plan og kartlegging av elever etter 10. trinn.  Dette syntes jeg så meget interessant ut - og er noe jeg kunne tenke meg å vite litt mer om…J

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar