onsdag 16. mars 2011

MODUL 2 TESTER I UNDERVISNINGEN






MODUL 2
Oppgave 1 - Tester i undervisningen
I oppgave 1 blir jeg bedt om å beskrive hvordan tre ulike digitale tester kan brukes i egen undervisning. På vår skole bruker vi Fronter som LMS.


DIGITALE
TESTER
NÅ-
SITUASJON
ØNSKEDE
GEVINSTER
HVORDAN PRAKTISERE
BLOGG
Så vidt jeg kjenner til blir dette kun brukt i norskfaget.
Elevene lærer å kommunisere skriftlig, legge til innhold via lenker, video, m.m., Det åpner for engasjement ved å kunne oppfordre dem til å komme med ulike kommentarer, innspill, osv. og det bidrar til refleksjon over egen læring.  Læreren kan raskere og lettere se “hvor skoen trykker”
Blogg lar seg lett praktisere innenfor alle programfagene på service & samferdsel.
DIGITALE PRØVER
Digitale prøver blir ikke brukt innenfor vårt fagområde.

(Vi praktiserer ulike fag-quizer der spørsmål som regel blir stilt klassen i plenum via powerpoint)

Elevene kan lage digitale tester til hverandre. Dette bidrar til variasjon og vil engasjere og aktivere dem på en positiv måte. Ved å skrive spørsmål/svar vil elevene få repetert fagstoffet opptil flere ganger og ved å ta andre elevers tester får de ytterligere repetisjon.
EVALUERINGSKJEMAER
Dette blir kun brukt i via innleveringsmapper i Fronter eller i papirutgave.
Raske og konkrete tilbakemeldinger bidrar til økt motivasjon. Poengberegning på repetisjonsprøver man kan ta flere ganger bidrar til å stimulere konkurranseinstinktet i tillegg til å øke motivasjon.
Dette kan legges til i alle digitale prøver, via blogg via forum, chat osv.



Dagens situasjon:
Jeg er ikke kjent med at noen av mine kollegaer bruker digitale tester i undervisningen.
Jeg bruker innleveringsmapper hvor vi legger ut prøver, tester, caseoppgaver, evalueringsskjemaer, anbefalte linker, m.m.
Summativ vurdering bruker jeg ved avslutning av et undervisningsforløp for og kontrollerer elevens kompetanse og for å vurdere effekten av undervisningen. Formativ vurdering bruker jeg i undervisningsforløpet. Det gir både meg som lærer og elevene den feedbacken vi trenger i den videre planleggingen. Viktigheten av å lære nye, morsomme og mer motiverende metoder for å teste elevenes kunnskapsnivå på er viktig.

Hvordan vil jeg så praktisere testene:
Slik jeg ser det kan digitale tester tas i alle programfag. Jeg vil bestrebe meg på å tenke kreativitet og variasjon i bruken av de ulike testene. Digitale tester kan også bidra til å forenkle tilpasset- og spesialtilpasset opplæring.  Mange elever i den siste nevnte elevgruppen er mer enn andre avhengig av å få raske tilbakemeldinger på hva som funger og hva som ikke fungerer, elevene slipper lange setningsformuleringer, oppmerksomheten/konsentrasjon opprettholdes bedre ved digitale tester enn ved vanlige tradisjonelle prøver og mange i denne elevgruppa er mer avhengig av raske korrigeringer for å kunne opprettholde motivasjon.


Forventningene jeg har til digitale tester er at:
·         det pedagogiske arbeidet blir mer effektivt
·         de digitale tester kan gjøres mer varierte, spennende og utfordrende. De oppleves som mer morsomme enn vanlig tradisjonelle prøver og vil oppfattes av elevene som mer motiverende og mindre stressende
·         kreativ oppbygging av testene og øyeblikkelige tilbakemeldinger vil kunne bidra til å motivere “svake” elever
·         objektiv retting skjer automatisk
·         evalueringsskjemaer og blogg kan brukes på en konstruktiv måte- noe som bidrar til refleksjon og læring.


Oppgave 2 – Digital prøve i Fronter, Kap. 21 Forbrukerkjøpsloven
Kopi av prøven er som tidligere avtalt levert via mail


Oppgave 3 – Innlegg til egen blogg der jeg blir bedt om å reflektere over min digitale test.
Hensikten med egen test er å prøve dette ut på egne elever. Forkunnskapene som er lagt til grunn for elevene før den digitale prøven er tavle- og powerpointundervisning i tillegg har vi hatt besøk av en jurist fra Forbrukerrådet som har forelest og besvart en del spørsmål fra elevene.  Elevene har også løst oppgaver i læreboka om temaet.
Blooms taksonomi er tatt i bruk i spørsmålsformuleringene i prøven.  Utfordringene var svaralternativene jeg måtte tilføre i tillegg til bildeinnsettinger. Som tidligere beskrevet syntes jeg det var mindre utvalg av kreative svarbokser og muligheter i Fronter enn det er i It’s Learning, men dette blir i følge skolens Fronteransvarlig, rettet på neste skoleår.


Oppgave 4 - Distribuer testen din. I samråd med faglærer og i samarbeid med medstudent/kollega er dette gjort.  (Se oppgave 7.)
Oppgave 5 - Kom med innspill på andres tester
Jeg har tatt testene til Linda, Ellen, Anne, Annice og Yvonne.  Jeg har lagt inn et foruminnlegg til hver av dem.  Jeg konkluderer med at testene var morsomme og kreative. De ga meg dessverre ikke god selvtillit, men DET er dessverre ikke testenes feil…J
Oppgave 6 - Har noen kommentert på dine spørsmål?
I dialog med faglærer har i blitt enige om at jeg kan lage min test i Fronter.  Derfor har det ikke vært relevant for meg kommet innspill på spørsmål fra min test, i diskusjonsforumet "forum for spørsmålskvalitet". Jeg har i stedet fått en kollega og medstudent til å kommentert  min oppgave.

Oppgave 7 - Hva lærte du?
Influensa har slått meg ut en periode – noe som har bidratt til at jeg ikke har klart å holde tidsskjema denne gangen, men faglærer er fleksibel så da ordnet det seg…
Dette har vært svært lærerik og motiverende økt.  Jeg var i utgangspunktet ikke klar over at det fantes så mange måter å lage tester på. Lærestoffet har vært til stor hjelp. I tillegg har jeg gjort meg nytte av  Fronters brukermanual/ brosjyre og av “minieksemplaret “i Fronterveiledningen.  
Ble litt paff over at det var så få alternative måter å stille spørsmål på i Fronter kontra i It’s Learning.  Har vært i kontakt med Fronteransvarlig som fortalte at det er lovet å komme flere verktøy i Fronter til utformingen av digitale prøver/tester til høsten.
Er imponert over medstudenters kreativitet og syntes det var meget utfordrende og morsomt å lage egen prøve.  Mht. tilbakemeldinger fikk jeg en medstudent og kollega til å se på prøven siden jeg valgte å lage prøven i Fronter framfor i It’s Learning.  Tilbakemeldingen jeg fikk var heldigvis positiv.
Da blir det spennende å ta fatt på MODUL 3 om ikke så lenge… J

1 kommentar:

  1. Flotte refleksjoner dette her. Lurt å sette opp en tabell slik du har gjort. Jeg kommenterer i it´s learning den testen du har laget (i Fronter og sendt inn som PDF). Kjekt å høre at du syntes det var lærerikt å ta andre studenters tester.

    SvarSlett