tirsdag 11. mars 2014

OPPGAVE 1: NYTT IKT-STUDIUM: UiS IKT I LÆRING OG VURDERING


Jeg har valgt å bruke bloggen jeg opprettet i forbindelse med et IKT-studiet jeg tok for noen år siden. Dette studiet har jeg i ettertid hatt stor glede av og det har bidratt til at jeg har brukt blogg aktivt i undervisningssammenheng. Bakgrunnen for dette er at jeg syntes dette er en flott kommunikasjonskanal for både elever og lærerne. I vurderingssammenheng kan kommentarene som blir skrevet i kommentarfeltet brukes som veiledning på veien videre.

Jeg jobber som lærer på service og samferdselslinjen ved Skien videregående skole og underviser i programfag. Innenfor alle programfagene står digital kompetanse sentralt i læreplanmålene.

IKT er som kjent én av de fem grunnleggende ferdighetene i Kunnskapsløftet. I tillegg til digitale ferdigheter innbefatter de grunneleggende ferdighetene at elevene også skal ha muntlige ferdigheter, lese-, skrive- og regneferdigheter.

Det er ikke mange år siden år siden man brukte penn og papir i norsk skole og på norske arbeidsplasser.
Med en verden som er i konstant endring vil nye oppfinnelser føre oss fremover.  Den digitale utviklingen har bidratt til at de grunnleggende ferdighetene også er en naturlig og integrert del av digitale læringsarbeidet slik at elevene skal være godt rustet til å møte morgendagens arbeidsliv.

Det er viktig at elevene ikke bare kan behandle sosiale medier, gameing o.l. er stor innenfor de fleste programområder og spesielt innenfor service og samferdselsfagene. Både VG1- og VG 2-elevene er praksisutplassert i ulike bedrifter både i høst- og vårsemestret og av den grunn er det viktig at de behersker de ulike ferdighetene.

Slik jeg ser det bidrar blogging til en fantastisk god læring. Blogging gir rom for refleksjon og det er refleksjon som skaper læring. I en hektisk hverdag er det sjelden man har tid til å stoppe opp for å reflektere. Å lage en blogg gir også rom for kreativitet i form av å lage sitt eget bloggdesign – om det skulle være ønskelig - og det bidrar også til å etablere struktur ved å kategorisere de ulike blogginnleggene.. Elevene leser fagstoffet flere ganger ved at de leser hverandres blogginnlegg og kommenterer. Elevene lærer å gi konstruktive fremover-meldinger til medelever som bidrar til at de lærer seg å ting i et større perspektiv.  

De siste årene har jeg brukt blogg i undervisningssammenheng i tre ulike klasser som et prøveprosjekt.  Erfaringer jeg har gjort er generelt sett meget positive, men selvfølgelig finnes det også utfordringer og negative aspekter.  Et eksempel kan være at enkelte gutter er negative til å blogge fordi de opplever dette som en «jente-greie».
Motstanden enkelte elever kan ha til blogging utspiller seg ofte i at mange kjente bloggere som oftest er jenter som f.eks. som ønsker å skrive om temaer innenfor interiør, mote, skjønnhet o.l.

Jeg har også blitt fortalt at noen er redd for å skrive blogg fordi de er redd for at det de skriver kan virke dumt og utilstrekkelig. Lese- og skrivevansker er også en viktig årsaksfaktor til at mange elever kvier seg for å skrive blogg -fordi de da føler seg utlevert og dumme. Elever med ulike diagnoser som f. eks. ADHD og Aspergers syndrom kan ofte argumentere for at de ikke ser meningen og at de ikke vil.

Utfordringen min er å allikevel prøve å lure dem til å skrive ved å lage oppgaver der alle elevene kan bruke interesseområdet aktivt i bloggen. Dette bidrar til at både elever oppdager nye sider ved hverandre. Ved å bruke elevenes interesseområder aktivt i bloggen og sett opp mot læringsmålene bidrar dette også til å ivareta og forbedre de grunnleggende ferdighetene.

Jeg har erfart at det i en av klassene var noen elever som viste stor motvilje mot å utlevere seg for sine klassekamerater. Dette var en stor strek i regninga, men etter litt tankeaktivitet fant jeg ut at ALLE elevene sendte meg sin bloggadresse på mail – deretter opprettet jeg en mappe på Fronter hvor jeg la inn bloggadressene deres og ga kun lærerne tilgang til mappen.
Det begrenset jo aktiviteter som å gi tilbakemeldinger elevene imellom ved å kommentere hverandres innlegg, men etter hvert var det mange som åpnet opp for det.

I vurderingssammenheng har jeg brukt bloggen som enkeltinnlevering og mappeinnlevering.
Jeg har også koblet på fellesfaglærere slik at bloggen har blitt brukt i norsk, engelsk, naturfag og kroppsøving (teori). Nett-søk, YouTube, video, o.l. blir en naturlig del av innlæringen og vurderingen.


De positive erfaringene jeg har gjort er mange. Blogging øker skrive- og leseferdighetene, ordforråd, er strukturert, bidrar til økt selvinnsikt, økt forståelse for andre (empati), bidrar til at elevene lærer seg til å gi konstruktive og fremover-vendte tilbakemeldinger, og til å ta i mot konstruktive tilbakemeldinger som bidrar til forbedring og til å gi gir elevene økt forståelse og en bedre digital kompetanse. Tilbakemeldinger jeg har fått via evalueringer i ettertid av prosjektet er at flesteparten syntes det var moro når de kom inn det. Lærerne var også meget fornøyde, selv om noen syntes det var litt mer krevende enn andre.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar