Jeg
har valgt å bruke bloggen jeg opprettet i forbindelse med et IKT-studiet jeg
tok for noen år siden. Dette studiet har jeg i ettertid hatt stor glede av og
det har bidratt til at jeg har brukt blogg aktivt i undervisningssammenheng. Bakgrunnen
for dette er at jeg syntes dette er en flott kommunikasjonskanal for både elever
og lærerne. I vurderingssammenheng kan kommentarene som blir skrevet i
kommentarfeltet brukes som veiledning på veien videre.
Jeg jobber
som lærer på service og samferdselslinjen ved Skien videregående skole og
underviser i programfag. Innenfor alle programfagene står digital kompetanse sentralt
i læreplanmålene.
IKT er
som kjent én av de fem grunnleggende ferdighetene i Kunnskapsløftet. I tillegg
til digitale ferdigheter innbefatter de grunneleggende ferdighetene at elevene
også skal ha muntlige ferdigheter, lese-, skrive- og regneferdigheter.
Det er
ikke mange år siden år siden man brukte penn og papir i norsk skole og på
norske arbeidsplasser.
Med en
verden som er i konstant endring vil nye oppfinnelser føre oss fremover. Den digitale utviklingen har bidratt til at de
grunnleggende ferdighetene også er en naturlig og integrert del av digitale læringsarbeidet
slik at elevene skal være godt rustet til å møte morgendagens arbeidsliv.
Det er
viktig at elevene ikke bare kan behandle sosiale medier, gameing o.l. er stor innenfor
de fleste programområder og spesielt innenfor service og samferdselsfagene. Både
VG1- og VG 2-elevene er praksisutplassert i ulike bedrifter både i høst- og vårsemestret
og av den grunn er det viktig at de behersker de ulike ferdighetene.
Slik
jeg ser det bidrar blogging til en fantastisk god læring. Blogging gir rom for
refleksjon og det er refleksjon som skaper læring. I en hektisk hverdag er det
sjelden man har tid til å stoppe opp for å reflektere. Å lage en blogg gir også
rom for kreativitet i form av å lage sitt eget bloggdesign – om det skulle være
ønskelig - og det bidrar også til å etablere struktur ved å kategorisere de
ulike blogginnleggene.. Elevene leser fagstoffet flere ganger ved at de leser
hverandres blogginnlegg og kommenterer. Elevene lærer å gi konstruktive
fremover-meldinger til medelever som bidrar til at de lærer seg å ting i et
større perspektiv.
De
siste årene har jeg brukt blogg i undervisningssammenheng i tre ulike klasser som
et prøveprosjekt. Erfaringer jeg har
gjort er generelt sett meget positive, men selvfølgelig finnes det også utfordringer
og negative aspekter. Et eksempel kan
være at enkelte gutter er negative til å blogge fordi de opplever dette som en «jente-greie».
Motstanden
enkelte elever kan ha til blogging utspiller seg ofte i at mange kjente bloggere
som oftest er jenter som f.eks. som ønsker å skrive om temaer innenfor interiør,
mote, skjønnhet o.l.
Jeg
har også blitt fortalt at noen er redd for å skrive blogg fordi de er redd for
at det de skriver kan virke dumt og utilstrekkelig. Lese- og skrivevansker er
også en viktig årsaksfaktor til at mange elever kvier seg for å skrive blogg
-fordi de da føler seg utlevert og dumme. Elever med ulike diagnoser som f. eks. ADHD
og Aspergers syndrom kan ofte argumentere for at de ikke ser meningen og at de
ikke vil.
Utfordringen
min er å allikevel prøve å lure dem til å skrive ved å lage oppgaver der alle
elevene kan bruke interesseområdet aktivt i bloggen. Dette bidrar til at både
elever oppdager nye sider ved hverandre. Ved å bruke elevenes interesseområder aktivt
i bloggen og sett opp mot læringsmålene bidrar dette også til å ivareta og
forbedre de grunnleggende ferdighetene.
Jeg
har erfart at det i en av klassene var noen elever som viste stor motvilje mot
å utlevere seg for sine klassekamerater. Dette var en stor strek i regninga,
men etter litt tankeaktivitet fant jeg ut at ALLE elevene sendte meg sin
bloggadresse på mail – deretter opprettet jeg en mappe på Fronter hvor jeg la inn
bloggadressene deres og ga kun lærerne tilgang til mappen.
Det
begrenset jo aktiviteter som å gi tilbakemeldinger elevene imellom ved å kommentere
hverandres innlegg, men etter hvert var det mange som åpnet opp for det.
I
vurderingssammenheng har jeg brukt bloggen som enkeltinnlevering og mappeinnlevering.
Jeg
har også koblet på fellesfaglærere slik at bloggen har blitt brukt i norsk,
engelsk, naturfag og kroppsøving (teori). Nett-søk, YouTube, video, o.l. blir
en naturlig del av innlæringen og vurderingen.
De
positive erfaringene jeg har gjort er mange. Blogging øker skrive- og
leseferdighetene, ordforråd, er strukturert, bidrar til økt selvinnsikt, økt forståelse
for andre (empati), bidrar til at elevene lærer seg til å gi konstruktive og fremover-vendte
tilbakemeldinger, og til å ta i mot konstruktive tilbakemeldinger som bidrar
til forbedring og til å gi gir elevene økt forståelse og en bedre digital
kompetanse. Tilbakemeldinger jeg har fått via evalueringer i ettertid av
prosjektet er at flesteparten syntes det var moro når de kom inn det. Lærerne
var også meget fornøyde, selv om noen syntes det var litt mer krevende enn
andre.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar