lørdag 19. februar 2011

MODUL1 MITT FØRSTE BLOGGINNLEGG

IKT I LÆRING 
MITT FØRSTE BLOGGINNLEGG

Dette er første innleveringsoppgave i et nytt studium(IKT i læring) hvor jeg har lagt inn mitt første blogginnlegg i min første blogg.  Tror dette kan bli utfordrende, spennende og interessant… J

Starter med en liten presentasjon: Jeg er kontaktlærer for en VG1-klasse på service- og samferdselslinja ved Skien videregående skole.  Etter mange års studenttilværelse kombinert med jobb hadde jeg i utgangspunktet bestemt meg for å legge studenttilværelsen på hylla etter avsluttende eksamen på spes.ped.-studiet i fjor. Men ønske om å lære mer er heldigvis fortsatt til stede og dette studiet pirret min nysgjerrighet for å lære mer om bruk av IKT i læring…
Viktigheten av å kunne motivere elevene til læring avhenger også av min digitale kompetanse. Man opplever til tider at elevene kan “ligge et hestehode foran” oss lærere mht. digital kompetanse– noe man må akseptere til en viss grad, men jeg har en formening om at det kan være greit og ikke la forspranget noen elever har, bli større enn “ett hestehode”. Derfor tenkte jeg å gjøre noe med det…

Jeg bruker IKT aktivt i undervisningen fordi IKT også er et viktig spesialpedagogisk hjelpemiddel. Målet er å motivere elevene til å arbeide med temaet. Ved å bruke IKT er det enklere å få elevene motiverte. Spesielt for elever med lese- og skrivevansker. Mange av læreplanmåla innebefatter også bruk av IKT i undervisningen.  Å kunne kommunisere via IKT er nyttig i dagens og framtidens verden.

Skolen bruker Fronter som digital læringsplattform (LMS).  Fram til nå har jeg kun brukt Fronter i til:
·   å legge ut linker til diverse fagstoff, videoer hentet fra ulike nettsteder som YouTube o.l.
·   å lage innleveringsmapper, oppgavebeskrivelser, prøver og løsningsforslag
·   å rette innleveringsoppgaver direkte i innleveringsmappa
·   å legge ut ukeplaner
·   å differensiere undervisningen
·   å gi informasjon til elever/foresatte via meldinger
·   å lage spørreundersøkelser/evalueringer/ forberedelseskjema til elevsamtaler o.l.
·   å legge inn oppgaver/hente fram presentasjoner, prøver og ulike oppgaver i
    kollegabasert oppg.bank
·   å hente informasjon fra fagavdeling, pedagogisk ressursbase og fra øvrig adm.

Fronteransvarlig legger ut stoff om skoleturer, bedriftsbesøk og annen viktig informasjon på skolens hjemmeside der ikonet for Fronter befinner seg.  Siden elevene er nødt til å innpå denne siden for pålogging på Fronter brukes denne siden som informasjon- og markedsføringskanal ut mot elevene.

Rent pedagogisk prøver jeg å ha MAKVISE-prinsippet i bakhodet når jeg legger opp undervisningen. Elevene våre har tilgang på skole-pc noe som egentlig bør være et “must” for alle elever i dagens Norge. For dagens ungdom er penn og papir “helt ut” det hersker en aversjon mot å bruke annet enn pc i undervisningen.  Bruk av pc og sosiale medier som Facebook, Twitter, YouTube, Spotify, blogger m.m. har bidratt til at kommunikasjon mellom mennesker foregår med lynets hastighet. Dagens unge switcher mellom ulike kommunikasjonskanaler med en fart og med en presisjon som imponerer. Derfor er det viktig å kunne MOTIVERE elevene i skolearbeidet ved å ta i bruk læringsarenaer som kan bidra til motivasjon slik at de kan opprettholde AKTIVITET. De fleste elevene har behov for å få KONKRETISERTE oppgaver og struktur. VARIASJON i undervisningen er viktig for å opprettholde motivasjon og oppmerksomhet. Viktigheten av å kunne INDIVIDUALISERE arbeidsoppgaver står sentralt i mitt arbeid i tillegg må jeg også ha fokus på å legge opp til ulike former for elev-SAMARBEID. Ved bruk av EVALUERINGsskjema lærer elevene seg å reflektere over egen læring i etterkant av arbeidsprosessene. Evalueringsskjemaet bidrar til å kunne tilpasse undervisningen ytterligere slik at elevene kan finne frem til læringsstiler og læringsformer de kan være mer tjent med. E-læring er et viktig pedagogisk virkemiddel får dagens og morgendagens elever. Arbeidsmetode brukes som en betegnelse for hvordan jeg som lærer tilrettelegger for elevenes læring. Dette vil si hvordan jeg velger å legge opp undervisningen slik at jeg kan differensiere og tilpasse oppgavene etter elevenes læreforutsetninger. Erfaring tilsier at det er større rom for læring ved å linke teori opp mot praksis.
BLOGGINNLEGG OM EKSISTERENDE UNDERVISNINGSOPPLEGG
Denne undervisningen strekker seg over to fagblokkdager der salgsarbeid og annet praktisk arbeid i forbindelse med elevenes UB (ungdomsbedrift) er lagt inn som “praktiske pusterom” og bidrar til motivasjon, praktisk forståelse og variasjon.
Vi jobber med et kap. 8 i læreboka som omhandler rekruttering- og ansettelsesprosesser i en virksomhet.

Elevene har etablert ungdomsbedrift (MOTIVASJON) og på grunn av økt salgsvolum har behovet for å søke etter en ny medarbeider meldt seg. I den forbindelse blir de bedt om å utarbeide en stillingsannonse (AKTIVITET). De må ta stilling til hvilken kompetanse og personlige egenskaper den medarbeideren skal ha. Som hjelpemiddel er det lagt ut linker til Finn.no og Adecco under “FAGSTOFF”Fronter (KONKRETISERTE OPPGAVER).

To annonser blir plukket ut og alle elevene blir bedt om å søke på begge stillingsannonsene. Deretter skriver de hver sin CV. Videre skal det skrives søkeliste og sendes ut “bekreftelse på mottatt søknad” før de velger ut de kandidatene de ønsker å innkalle å innkalle til intervju. (VARIASJON).  Deretter må hver og én av elevene forberede (INDIVIDUALISERE ARBEIDSOPPGAVER) seg på hvilke spørsmål de vil stille som arbeidsgiver i en intervjusituasjon for deretter å forberede seg på hvilke spørsmål jobbsøkeren kan få og hvilke svar han bør gi. Under “FAGSTOFF” Fronter finner elevene linker til ulike filmer som omhandler råd og veiledning ved jobbintervju hentet fra YouTube. Filmene forteller oss hvordan et jobbintervju ikke skal være samtidig som de viser fasiten på hvordan et jobbintervju bør være.

ET UTVALG FILMER HENTET FRA YOUTUBE MED TIPS & VEILEDNING I FORBINDELSE MED JOBBINTERVJU:

Veien til drømmejobben:
Kunsten å selge seg selv på et intervju:
Høyskolen i Lillehammer:
 Oppegård videregående skole:

YouTube - VW Golf – jobbintervju:

Etter at hver elev har prøvd seg i både intervju- og jobbsøkerrollen (SAMARBEID) skal elevene fylle ut et evalueringsskjema som de henter ut fra innleveringsmappa i  Fronter der spørsmålsstillingen er ment til å tvinge fram refleksjon hos den enkelte elev. (EVALUERING) Evalueringsskjemaet bidrar til å gi meg som lærer den informasjon jeg trenger for å kunne tilpasse opplæringen om nødvendig ytterligere slik at elevene kan finne frem til læringsstiler og læringsformer de kan være tjent med.

Det er opprettet en “INNLEVERINGSMAPPE” i Fronter der elevene skal levere inn arbeidet de har gjort mht. utarbeidelse av:
1.       Utarbeidelse av stillingsannonsen
2.       Søknaden
3.       CV-en
4.       Søkerliste
5.       Kopi av en bekreftelse på mottatt søknad sendt en søker.
6.       Et Word-dokument der de argumenterer for hvilke kandidat de velger til intervju og hvem av jobbsøkerne eleven til slutt “ansetter”
7.       Til slutt levers evalueringsskjema.

ENDRINGER JEG MENER VIL TILFØRE MERVERDI
Hovedhensikten ved å ta i bruk et LMS å gi bedre undervisningsstøtte til elevene.
Jeg ser at bruk av blogg og diskusjonsforum kunne bidratt til å tilføre merverdi i undervisningen. Ved å legge opp til at elevene kommenterer medelevers blogger bidrar det te til økt engasjement og læring. Ser også at diskusjonsforum kan tilføre merverdi der jeg kunne opprettet en “synonymordbok” der elevene skriver inn ord de ikke forstår betydningen av og medelever eller lærer bidrar med forklaring. Det blir brukt mange faguttrykk som både norske og minoritetsspråklige elever har vanskeligheter med å forstå betydningen av. Ved å ta i bruk diskusjonsforum til dette vil man etter en tid ufarliggjøre manglende viten og bidra til læring, trygghet og godt klassemiljø. Undervisningsopplegget jeg har skissert er individuelt men lager man gruppeoppgaver kan elevene ved å bruke LMS skrive i samme dokument til samme tid.  Dette kan jeg dessverre for lite om, men jeg ser allikevel den store nytteverdien det kan gi.
Jeg har tittet på brukermanualen til Fronter og ser at det ligger uante muligheter jeg ikke visste om og det er sikkert mye man kan bruke kreativt i undervisningssammenheng.  Dette “pirrer nysgjerrigheten “ og er noe jeg ved en senere anledning vil prøve å gjøre meg bedre kjent med. Blir glad for tilbakemeldinger på godt og vondt - det er tross alt DET jeg lærer av.
Gleder jeg meg til å lese medstudentenes blogger for å få tips og veiledning i mitt videre arbeid.
Etter det, drar jeg på vinterferie…

ØNSKER ALLE EN RIKTIG GOD VINTERFERIE!


8 kommentarer:

  1. Dette var veldig interessant, så flink du er!
    Lykke til videre med arbeidet. God vinterferie :)

    SvarSlett
  2. Hei medstudent. Fin blogg og veldig flott presentasjon av undervisningsopplegg. Interessante tanker rundt dette med bruk av blogg. Man kunne ønske at det fantes et godt bloggverktøy på/tilknyttet Fronterplatformen. Det kan nemlig virke som om "dagens digitaliserte ungdom" også kan synes det blir for mange faktorer (og ikke minst passord)å forholde seg til. Men jeg ser at Fronter ikke kan absorbere alt. Sier litt om dette på bloggen min, i all ydmykhet... http://fredsedb.blogspot.com/
    Hilsen Fred Josef

    SvarSlett
  3. Ja dette var skikkelig bra skrevet også. Også minnet du meg på det der med lenking til andre sider (feks fronter)ved at ordet blir klikkbart er litt praktisk å gjøre. Det må jeg prøve også.

    Opplegget virker veldig morsomt. Veldig kreativt og får lyst til å være med selv jeg:)

    Får de andre elevene se word-dokumentene som leveres til slutt? Kunne det være nyttig å diskutere videre på de andre sine konklusjoner?

    SvarSlett
  4. Hei! Artig undervisningsopplegg! :) Jeg liker å lese blogginnlegg av denne størrelsen, fint at du ikke har skrevet kjempemye, men heller fått inn mye info på en grei mengde lesestoff. Har merket at det blir viktig når jeg sitter å kikker på bloggene til medstudentene.

    Jeg ser at du bruker fronter, mens mange andre bruker it`s learning. Selv bruker jeg mlg. Det virker som om de fleste LMS`er har de samme verktøyene? Fant du noe i brukermanualen som ikke har vært omtalt? Hadde vært artig å laget en oversikt over de forskjellige LMS`ene og hvilke muligheter de hadde.

    SvarSlett
  5. God ide Oddny Marie:) Selv har jeg tenkt til å se litt på Moodle

    SvarSlett
  6. Fint pedagogisk undervisningsopplegg!
    Hvordan har du tenkt å bruke blogg og fronter sammen?

    SvarSlett
  7. Takk for tilbakemeldingen. Dette er som du/dere sikkert skjønner ganske nytt for meg. På internett fant jeg en brukermanual på "Fronter" der det står utrolig mye interessant bl.a. et ikon merket "Blogg-klient: Rediger dine eksterne blogger direkte fra Fronter". Tenkte på sikt at den kunne brukes... Vi har ikke tilgang på dette som verktøy nå, men Fronteransvarlig kan sikkert gjøre dette tilgjengelig. Inntil da... må jeg evet. bruke "Diskusjonsforum".
    Du/dere kan gå inn på: http://fronter.info/downloads/Fronter_brochure_NO_lowres.pdf
    Hege

    SvarSlett
  8. Jeg liker MAKVISE-diskusjonen din hvor du knytter aktiviteter opp mot MAKVIS(E). Det eksisterende undervisningsopplegget ditt imponerte meg. Det var veldig gjennomtenkt og fint! Så har du i tillegg klart å komme med endringer som gir merverdi, og da ble jeg enda mer imponert! Veldig bra :-)

    Jeg streber selv etter variasjon i mine opplegg, men ser samtidig at en ikke skal overdrive antall verktøy/aktiviteter. Da blir studentene fort forvirret. I ditt tilfelle virker det som at alt henger godt sammen, og du har skissert bruk av blogg og forum som støtter godt opp under øvrige aktiviteter. Lykke til, det blir spennende å lese bloggen din videre!

    SvarSlett