onsdag 18. mai 2011

OPPGAVE 1-3 + ANBEFALT EKSTRAOPPGAVE

OPPGAVE 1 - PRESENTASJONER PÅ SLIDESHARE
HVA ER SLIDESHARE?
Slideshare er et sted hvor du kan dele ulike presentasjoner med andre. Du kan laste opp og dele offentlig eller privat ulike PowerPoint-presentasjoner, Word-dokumenter og Adobe PDF-porteføljepresentasjoner.
Siden jeg har valgt å lage slideshare-presentasjonen min som et refleksjonsnotat velger jeg å legge ut hele presentasjonen her i bloggen min.


HVORFOR SKAL/BØR MAN BRUKE SLIDESHARE?
Slideshare gjør om presentasjoner og store dokumenter til slides.  Disse slidesene kan man lenke til eller bruke “embed-kode” til hvis man vil ha dem inn i en blogg eller i Fronter eller en annen LMS - fordelen er at dette ikke opptar lagringsplass – man viser bare fram presentasjonen. På denne måten kan man gjøre presentasjoner tilgjengelig for alle. Om man ønsker det kan man også velge at det bare er en selv som skal se dem.
Slideshare egner seg meget godt i undervisningssammenheng. Ved å ta i bruk denne tjenesten kan man gjøre undervisningen mer spennende ved at man legger inn en video i f. eks. Fronter og linker den opp mot en bestemt tekst eller oppgave. Det er enkelt og "embedde" inn en video fra f.eks. YouTube. Det første man må gjøre er å finne videoen man vil bruke. Til høyre for videoen finnes et felt hvor det står URL - dette er adressen til nettsiden. Under URL står det “Embed” - og her finnes HTML-koden man skal benytte. Man kan også ved å søke være heldig å finne ferdigproduserte presentasjoner man kan bruke i undervisningsøyemed.
Ulike bedrifter, forelesere, lærere med fler bruker denne tjenesten aktivt. Ved å dele presentasjoner med hverandre på denne måten, vil alle bidragsyterne bidra til å bygge opp et bibliotek inndelt i ulike fag-kategorier som letter arbeidet for den enkelte når man skal lage eller trenger en presentasjon over et gitt tema.
OPPGAVE 2 - LAG DIN EGEN VIDEOSNUTT
I denne filmsnutten har jeg valgt å lage en instruksjon om hvordan …..

Jeg må innrømme at min erfaring med videobasert materialet for øyeblikket er meget beskjeden. Jeg ser imidlertid det at er man innehaver av en forholdsvis ny mobiltelefon vil nok dette appellerer til en “annerledes-undervisning” som sannsynligvis vil virke mer motiverende enn det den gamle kateter-versjonen gjør.
Fordelen ved å laste dette opp i de ulike læringsplattformene som f. eks. Fronter, er at elevene kan “kjøre repriser” om det skulle være ønskelig.
Ved å bruke video kan instruksjoner gis på en enkel måte slik at man kan drive fjernundervisning via Fronter. Ser man dette i et videre perspektiv – vil det etter hvert som man får trening, kreve mindre forberedelser enn kateter-versjonen.

OPPGAVE 3 - DEL VIDEOEN PÅ YOUTUBE
Linken til video-snutten jeg laget er dessverre blitt slettet ved en feil - grunnet tilgang på for dårlig videoutstyr. Beklager – hadde laget en video-instruksjon vedr. opprettelse av Googlekonto og bloggJ

ANBEFALT EKSTRAOPPGAVE - TWITTER/FACEBOOK
Jeg har Twitter-konto og har delt  min(e) presentasjon(er) der
Twitteradressa mi er: http://twitter.com/ hege lunde

1 kommentar:

  1. Bra forklaring til SlideShare. Kjedelig at du mistet videoen, men det er jo også en erfaring å ta med seg :-) Anbefaler å se på videoproduksjon senere når du får tid - det er både spennende og har veldig stort potensial i mange fag. Et tips er å se på dette blogginnlegget som viser hva (og hvor lett) det er å ta opp video med en telefon:
    http://ltf-tankespinn.blogspot.com/2011/04/snarfilm.html

    SvarSlett